MAKT - Strukturerar upp mina funderingar ...


Efter några dagar av funderingar har jag nu börjat göra ordning bland mina tankar och idéer.

Jag har blivit inspirerad av konsthistoria-föreläsningarna och vill utforska olika symbolers hierarki. Hur kan man använda symboler för att kommunicera status och makt?
Jag vill tolka symboler utifrån konsthistoria, genom olika mytologier men även nyare symbolik (typ drömtydning och tarotkort). Inspireras, sno och blanda symboler hejvilt!

Jag planerar att i den gestaltande delen göra ett självporträtt som dryper av makt-ingivande symboler. Jag vill framställa mig själv som en blandning av ett helgon, en mytologisk gudinna, en kunglighet ... Som jag skrev i förra inlägget så vill jag använda mig av guldfärg. Jag tänker mig att denna målning ska vara rätt stor...
Antingen målar jag på någon form av skiva (mdf) ELLER om jag kan hitta en snygg lagom stor inramad tavla på second hand som jag kan måla över.

Jag vill även utforska symboliken i tarotkort. Jag tänker tolka om dessa klassiska motiv som självporträtt. Här tänkte jag måla med akvarell och motiven ska vara så stora som tarotkort brukar vara.

Rapporten ska handla om hur symboler används i skolan för att påvisa makt. Jag vill även först utforska ett historiskt perspektiv på symbolism, sen ett litet nyare perspektiv ... Tarot-kort, drömtydning...
Men hur läser vi symboler i verkligheten? Vad för symboler använder vi oss av i klassrummet? Hur använder elever symboler för att visa makt och status mot varandra?





Kommentarer


  1. Tycker att du har jätte coola idéer med att avbilda dig själv som en gudinna med all möjlig makt, tarokorten var en intressant ide som du kan göra jättemycket och jag funderar på om du inte även borde föra in dem i din målning eftersom tarokort om jag förstår det korrekt är en slags spådom om ens framtid så skulle du kunna måla att din gudinna antingen håller kortleken eller lägger fram den på bordet och som tillhörande symbol skulle du kunna ha det allseende ögat som ännu en maktsymbol makt över liv och död.
    Tänk även på vad för perspektiv du använder, i konsthistorian har vi ju pratat om ”fürste porträtt” som har ett kraftigt grodperspektiv och är helbild.
    Fundera även kring vilken miljö du använder, är porträttet på gudinnan utomhus eller inomhus och hur du använder färgen i hennes omgivning och ljussättning för att definiera den stämningen eller känsla du vill ge en beskådare.

    Markus Lind

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du verkar ha en tydlig vision kring ditt gestaltningsprojekt och hur du vill att det ska se ut och en bra plan för tillvägagångssätt och material. Du beskriver din inspiration utförligt i ord och har med referensbilder och detaljerade skisser så det är lätt att få en bild av vad du har för mål med slutresultatet.

    Självporträtt som ett maktverktyg är en intressant ingång till temat makt och leder in på frågor kring identitet och hur man väljer att framställa sig själv, vilket jag tolkar som din utgångspunkt för rapporten. Du skriver att du i din rapport vill undersöka hur symboler används i skolan för att påvisa makt, hur symboler används för att uttrycka makt i klassrummet och mellan elever. Jag tycker det låter som en väldigt bra utgångspunkt och utifrån dina skisser och hur du beskriver vad du vill göra tror jag det kommer bli riktigt bra bilder! Det hade varit intressant med en utveckling av kopplingen mellan traditionell/historisk symbolik och tarotkort till symboler i skolan idag. Du skriver att du vill utforska ett historiskt perspektiv på symbolism, tänker du att du vill göra en jämförelse mellan hur vi har använt (makt)symboler historiskt och i nutid? Många fina idéer och det ska bli intressant att följa din process!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar