MAKT - De första funderingarna...



Jag är fortfarande inte helt säker på vad jag ska göra under temat makt. Å ena sidan har jag tänkt väldigt mycket på maktlöshet, och funderar på om man kan koppla det till skolan. Kanske rapporten kan handla om mobbning och hopplösheten/maktlösheten som ungdomar känner under utfrysning?


En annan idé, som säkert går att koppla till den är missbruk. Alkoholism tänker jag mest på.
Jag tänker mest ifrån barnets perspektiv igen - Så kanske inte maktlösheten man känner i ett missbruk, utan känslan av maktlöshet som man kan få i ett medberoende (till exempel föräldrar eller andra vuxna som missbrukar kring barn de tar hand om).
Jag har skissat på en tavla jag vill göra -
En flicka som sitter i ett smalt rum på ett golv. En tavla i stående format och man ser ner på henne. Tänker mig murriga färger...


 En annan idé jag haft är ett försök att ge mig själv mer makt. Jag har tänkt på tarot-kort och häxerier. Här kan jag också tänka mig en tavla i stående format, men kanske av mig själv som en idol-bild. Guld tänker jag, kanske inspirerad av Klimt.

Jag har även skissat på egna tarot-kort, där varje kort är ett självporträtt. Eftersom det är typ hur många kort som helst i en hel tarotkortlek funderar jag på att sikta på att göra klart "the major arcana" - Det är 22 kort.

Funderar på att göra de av akvarell eller möjligtvis gouache.

Skisserna kommer längst ner.























Kommentarer