MAKT - Nya idéer..

Under handledningen fick jag massor bra feedback och nya idéer rasade ner i mitt huvud. Jag kanske inte alls ska utforska symbolik..

Nu tänker jag väldigt mycket på hur man som människa hanterar maktlösheten inför sitt eget öde - inför framtiden och allt det där man inte kan ha kontroll över. Vi alla hanterar ju den stressen och ångesten annorlunda?
Hur hanterar jag och andra tanken på att vad som helst egentligen kan hända? Att hela ens livsplan hamnar i sopptunnan imorgon?

Jag tänker utforska olika sätt att hantera just det.

En lista på lite olika sätt att kanske hantera det: 


  •  Hejdlöst planerande av allting. 
  • Att helt enkelt inte tänka på framtiden mycket alls. 
  • Kanske bruka diverse droger / alkohol för att distrahera sig själv
  • Spiritualitet och religion (Alltså tanken att "Jag kanske inte vet, men någon någonstans har en plan för mig") 

Men hur kommer det här uttrycka sig? Och hur kopplas rapporten in på det här ... Ja, det är fortfarande öppet och jag vill ha en lekfull och fri process. Jag har börjat med ett guldigt självporträtt. I målningen har jag ett öga i pannan och jag planerar på att ge mig själv en halo. Det tänker det symboliserar ett sätt att hantera känslan av att inte veta vad som kommer härnäst. Känslan av att inte ha någon kontroll.
Genom tarorkort och spiritualitet kan man "se in i framtiden"...

Ett annat idé på ett verk med lite samma tema är att gå till en spågumma (heter det så?) och bli spådd och filma/spela in det som antingen en film eller ett ljudverk. 

Jag funderar på att avgränsa mitt tema lite.. känns som om det kanske är alldeles för stort. Kanske ska jag endast fokusera på det här med det ockulta/spirituella? 

Här är i alla fall en blid på så långt jag hunnit på självporträttet... 









Kommentarer