Makt - Slutspurten

Rapporten skickades in igår... och nu kan man helt fokusera på det gestaltande arbetet.
Målningen känns klar, men planen framöver är att skapa en hängande mobil som ska hängas framför tavlan.
Det ska vara massor listor, listor över vad man kan göra för att "optimera sitt liv" och "öka sina chanser att lyckas". Liksom se till själv att allt löser sig, istället för (det som tavlan mer symboliserar) att bli trygg med framtiden, vad den än innebär.

Jag har inte börjat med listorna än, men funderar på att göra de på akvarellpapper och pensel, istället för att texta med bläckpenna. Då skulle jag också kunna använda olika färger...
Men vet inte om kanske svart text ändå hade passat bättre.
Annars skulle det vara härligt med ett riktigt tunt papper, typ av det slag som kvitto-papper är. (Kollade just upp... på Clas Ohlson finns kvitto-papper för 49 kr... kanske blir det!)

Här är några exempel på listor jag tänkte skriva :
  • Lyckas i skolan-listan
  • Bli snygg och smal-listan
  • Skaffa man o barn -listan
  • Vem jag ska bli kär i-listan 
  • Framtidslistan

Kommentarer

  1. Jag gillar din nya idé med att skapa en hängande mobil framför tavlan. Att se ditt självporträtt med det allseende ögat i pannan genom alla listor medför att det blir ett mer sammanhängande verk än om du hade skrivit listorna och satt upp bredvid på väggen. Hur har du tänkt konstruera din mobil? Skall listorna hänga på en rad eller har du tänkt ge det hela en mer tredimensionell utformning?
    Ett alternativt sätt att visualisera ”listorna” hade kunnat vara att använda färdiga listor från magasin och dylikt. Jag tänker att ifall ditt verk skulle visats ensamt eller som en hel utställning, så skulle sådana artiklar kunna ligga på marken man går på runt tavlan. Söker man på nätet på ”optimera ditt liv” får man upp allt från ”Optimera ditt sexliv” till ”optimera ditt liv genom att följa månens faser”, och jag vet inte hur många ”listor” jag stött på genom skönhetsmagasin i mina dagar (Julia75år).
    Men med tanke på att du är i slutfasen av processen bör du fokusera på hur du vill att porträttet skall betraktas genom mobilen samt dess utformning. Kanske en tredimensionell mobil med ganska långt mellan spannen så att det inte blir för kompakt? Du diskuterar lite olika typsnitt för texten, akvarell, bläckpenna, olika färger vs. enfärgat, kvittopapper vs. vanligt papper? Jag tänker att olika färger på texten ger ett mer lekfullt uttryck medan enfärgad text inger mer seriositet eller beslutsamhet. Hur kommer det sig att du började tänka på kvittopapper? Lätt att riva sönder, eller att slänga = flyktigt som en symbolik eller är det mer ett estetiskt val, att du gillar ytan och transparensen i pappret?

    SvaraRadera
  2. Det verkar som att det mesta har fallit på plats för dig och att du kan använda de här sista dagarna till att experimentera med hur du vill göra listorna och hur du ska hänga dem. Jag gillar idén om att använda kvittopapper, tänker att du kan få till väldigt långa smala listor vilket kanske skulle kunna vara effektfullt. Tänker att en fysiskt lång lista kan vara en representation för livet och allt man ska hinna med och hinna bli osv. En spontan tanke jag fick är att man också skulle kunna använda sig av vanligt linjerat papper, typ som att du har rivit ut dem ur en dagbok.

    När det gäller färg på texten tänker jag att svart kanske är en bra idé, mest för läsbarhetens skull, om listorna ska hänga i luften/vara av tunt papper. Men det beror ju på vilken effekt du vill ha och hur du har tänkt att montera och presentera verket.

    Jag tror inte att det finns så mycket mer jag kan säga förutom att jag tycker att du har gjort ett fint arbete och har ett jättebra koncept, tänker att det bara är att bestämma hur du ska presentera verket och hur mobilen ska se ut och konstrueras.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar